Data Centers Denmark 2024: Kunstig intelligens - og naturlig bekymring

Kurt Henriksen • May 01, 2024

Share

Er datacenterbranchen klar til at tackle de nye udfordringer fra AI-bølgen? Kan den håndtere koncentrationen af langt mere energi på langt mindre plads og bl.a. finde løsninger for kølingen? Hvad giver det af muligheder, når kunderne skal bruge markant større datamængder til kunstig intelligens – og hvad skal på plads for at løfte opgaven?



 

Det var nogle af de spørgsmål, der gik som en rød tråd gennem dagen, da mere end 300 deltagere fra hele verden mødtes til årets udgave af konferencen Datacenters Denmark den 30. april på Marriott Hotel i København.

Aftenen før var Datacenter Industrien vært for Datacenters Award, hvor både vindere og øvrige nominerede blev hyldet for en stærk indsats indenfor syv forskellige kategorier. Det blev endnu engang en flot og helt udsolgt event som populær optakt til konferencen.

 

CEO Henrik Hansen fra Datacenter Industrien kunne næste morgen byde velkommen til endnu en fyldt sal og give en kort status på foreningens arbejde siden sidst. Det har som vanligt været et travlt år, som bl.a. bød på lancering af det længe ventede Net Zero Innovation Hub.

"Vi er glade for, at vi nu har en CEO på plads med Alberto Ravagni i spidsen for centret og ser frem til, at projektet kan bevæge sig videre med en række spændende opgaver," fortalte Henrik Hansen, da han bød deltagerne velkommen.

 

Teknologisk var det praktiske også opgraderet i år med et 'silent conference'-setup, så deltagerne kunne høre indlæg og debatter fra scenen, mens udstillere og gæster ved standene bagest i salen kunne tale frit uden at forstyrre.

 

Indlæggene startede bogstaveligt talt på højt niveau, da Director of Technology hos Thales Alenia Space, Yves Durand, holdt et oplæg om datacentre ikke bare i skyen, men helt ude i rummet.

 

"Det er faktisk ikke så dum en ide, for det rummer en række fordele for datacentre. Rummet er det bedste sted at reagere på globale events, og nu kan der f.eks. sendes 5G beskeder direkte til jorden. Samtidig er der adgang til endeløse mængder af nærmest gratis energi, og vi har allerede teknologien til at gøre det," oplyste Yves Durand.

 

Tanken er at samle modulerne på omkring 800 KW ude i rummet, og målet er lancere første etape i 2030 og nå op på 1 GW i 2050. Opsendelsen af de mange tons udstyr er selvfølgelig et kritisk punkt, som vil kræve masser af energi, men omvendt er det også oplagt at sende meget energikrævende operationer derud og som sidegevinst høste ny viden.

 

"Rumfartsindustrien og datacenterbranchen er selvfølgelig to vidt forskellige verdener, men mange af teknologierne er faktisk tæt på hinanden. Det gælder f.eks. thermosystemer og højpålidelig energiforsyning, så der er meget, vi kan lære af hinanden," påpegede Yves Durand, som var helt bevidst om, at rumtankerne vil møde en del skepsis.

"Jeg ville elske at starte nogle drøftelser op med branchen og er glad for at være her i dag – jeg håber ikke, I synes, jeg er helt skør," lød det med et glimt i øjet.

 

CTO Ali Syed fra Danish National Genome Center gav derefter et spændende indblik i perspektiverne for mødet mellem moderne medicin og kunstig intelligens på supercomputere. Genomcenteret forsker i personaliseret medicin, som ordineres ved hjælp af store mængder avanceret data.

 

"Modsat traditionel medicin, som er 'one size fits all', kan det jo være, at nogle patienter kun skal have en halv aspirin, mens andre skal have to," forklarede Ali Syed med et forenklet billede.

 

"Vi ved, at i de mere komplicerede sygdomsforløb med f.eks. kræft virker en stor af behandlingerne ikke, så vi bruger avancerede data til at skræddersy en personlig medicinering. Ved at kombinere genomdata med sundhedsdata kan vi nå frem til at forebygge sygdomme, men vi får brug for meget mere data, og det kan I hjælpe os med," sagde Ali Syed, der selv har baggrund i branchen med en fortid hos Schneider.

 

Danish National Genome Center har hidtil valgt at bygge sin egen infrastruktur op for at bevare en stor fleksibilitet i den hastige udvikling på området.

 

"På overfladen ser vores infrastruktur meget enkel ud – vi har én supercomputer, men vi har også en række datacentre over hele lande, som vi kan skalere op. Vi er store fans af containere, hvor vi kan lave wiring og køling og bare fordele dem rundt omkring. Det er meget fleksibelt med datacentre i modulopbygning – vi får typisk kun seks uger til at komme op at køre, og teknologien er alligevel forældet efter to-tre år," fortalte Ali Syed.

 

Næste punkt var en kort præsentation af hovedpunkterne i Market Report 2024, som Datacenter Industrien offentliggjorde på dagen for konferencen.

 

"AI fylder selvfølgelig meget i rapporten, og en anden trend er, at rack density stiger. Det sætter pres på mange operatører og deres bæredygtighed," fortalte Merima Dzanic, Head of Strategy & Operations hos Datacenter Industrien og forfatter på rapporten.

 

"Generelt giver AI anledning til stor usikkerhed lige nu – folk afventer, hvor det hele lander, og der lidt tøven i markedet for nogle slutbrugere. Mange fortæller, at de vil eje deres egne sprogmodeller, og vi vil nok se nogle skræddersyede løsninger for de store virksomheder, som vil isolere sig fra den overordnede algoritme."

 

Trods den aktuelle usikkerhed ser hun generelt meget positivt på markedet og udviklingen den kommende tid.

 

"Jeg er meget optimistisk! Vores tal i rapporten er i den konservative ende, men der er en kæmpe pipeline af forespørgsler. Kontrakterne er ikke skrevet endnu, men det ser meget positivt ud med alle de projekter, der er på vej," understregede Merima Dzanic.

 

Slutbrugerne var også i centrum for dagens første paneldebat, hvor temaet var kundernes strategi for hybrid-sourcing af IT med en blanding af cloud og co-lo.

 

Lars Aagaard, Head of IT hos Salling Group startede med at fyre op under debatten med en lille provokation til branchen: "Er datacentre virkelig nødvendige? Vi har 560 butikker i Danmark, og de kører stort set af sig selv. Nogle af mine executives er ikke så sikre på, at datacentre er kommet for at blive," lød indledningen fra Lars Aagaard.

 

"For den daglige operation i Netto har vi ikke den store brug for datacentre, og lige nu er det meget lavpraktisk, hvordan vi driver vores butikker i Danmark, Tyskland og Polen."


På spørgsmålet, om det stadig er købmandskulturen, der dominerer hos Salling Group – om man går mere op i salg end data – faldt svaret prompte:

"Vi i IT-afdelingen er lige så vigtige som tomater i dåse," lød det tørt fra Lars Aagaard.

Men udviklingen indenfor AI er trods alt i gang med at påvirke planerne for fremtiden. For et halvt år siden etablerede Salling Group en ny afdeling, der skal kigge nærmere på området.


"Vi leger lidt i sandkassen lige nu, og i går havde jeg møde med executives for at introducere dem for området – jeg prøvede at løfte lidt på låget for, hvor vi kan bruge AI. Vi er nødt til at lære folk, hvad der er muligt, og så må de komme tilbage og fortælle, hvad vi kan bruge det til," sagde Lars Aagaard.

 

En lignende melding lød fra Henrik Bødtcher, CTO på Dagbladet Børsen "AI har en stor påvirkning på os, og fra i morgen udvider vi faktisk holdet med flere kompetencer. Vi får mange ideer ind fra organisationen, og AI er en add on til vores datacenterstrategi," fortalte Henrik Bødtcher.


"Man må overveje, hvor data skal placeres, for det er vores private ejendom, som vi ikke vil dele med nogen. Men der er interessante platforme, hvor en organisation som vores kan bygge AI oven på de eksisterende løsninger og beholde data i vores eget lukkede system."

 

AI var også temaet for næste oplæg fra Schneider Electric, hvor Matthew Baynes, Vice President, Strategic Partners, Cloud & Service Provider Segment gav et indblik i, hvordan kunstig intelligens udfordrer og påvirker designet af datacentre.

 

"De næste fem til ti år får vi en tidevandsbølge indenfor AI, som vil transformere vores liv i fremtiden og påvirke vores hverdag og forretningsliv. Alt dét skal vi navigere i, og det bliver en sjov tur – skræmmende måske, men også interessant, sjovt og dynamisk," fastslog Matthew Baynes.


"Vi kommer til at se en fortætning (higher density) af IT-systemerne, og for os, der har været i branchen i lang tid, er det helt utroligt at se, hvor meget, der skal proppes ind. Vi skal håndtere 'big power' på meget begrænset plads, vi skal installere komplekse systemer, og det bliver nødvendigt at håndtere den 'umodne' væskekøling."


Rent praktisk stiller den højere density helt nye krav til design af datacentre. Man kan ikke bare sprede racks ud på et større fysisk område, så det kræver nye løsninger til at håndtere både design og køling. Til det formål har Schneider indgået i et nyt partnerskab med chipproducenten Nvidia om at få ligningen til at gå op og muliggøre et AI økosystem.


"Vi ser på, hvordan vi kan hjælpe industrien med at fordøje de nye setups fra Nvidia, og vi laver et fællesudviklet referencedesign for næste generation af accelerated Nvidia computing. Det er ikke et færdigt produkt, man kan hive ned fra hylden, men er tænkt som inspiration og et sted at starte. Det er et fuldt dokumenteret referencedesign, som I kan få adgang til," forklarede Matthew Baynes.

 

High density var også i fokus på flere af dagens indlæg, bl.a. fra Coromatic.


"Den store udfordring er, at vi har kunder, som har bygget datacentre for to-tre år siden, og nu står deres kunder med nogle behov, som de ikke kan opfylde. Hvis man ikke har forberedt sig på højere density for fire-fem år siden, så er man i store problemer. Så det er vigtigt at have det i baghovedet, når man designer," understregede Thomas Wunger, Head of Data Center Solutions, Coromatic Sweden bl.a. i et fælles indlæg med sin danske kollega Kurt Vahlun Sørensen.

 

Under en paneldebat sidst på eftermiddagen var temaet, om service providers kan agere hurtigt nok til at møde AI-bølgens efterspørgsel på high density data? Generelt var svaret et klart "Ja!", men det kom også med nogle forbehold.

"Jeg synes også, vi er klar – vi er i fuld gang med at bygge fleksible, modulære datacentre, så vi bygger allerede til AI," fastslog Pernille Hoffmann, Managing Director, Nordics Digital Realty.


"Men når virksomheder først integrerer det i deres forretning, vil vi også se en kæmpe efterspørgsel på AI-parate datacentre, så der bliver knaphed på ressourcer de kommende år. Vi må forberede os så meget som muligt og måske sikre os, at vi er i stand til at justere til kundernes skiftende behov, for de vil ændre sig."


Fra Bulk Data Centers side blev der peget på, at 'power to site' kan blive en af de knappe ressourcer.


"Vi må forstå, at vi er i en 'gold rush' position lige nu, og vi vil løbe tør for reguleret power, der er klar til sites. Vi kommer f.eks. ikke med 10 MW, men med hundreder af MW snart, og vores nyeste datacenter vil være udsolgt, inden det er bygget," fortalte Kristian Kofoed-Solheim, Business Development Director hos Bulk Data Centers.


"Så vi bliver ved med at bygge, og vi bygger til AI. Vores næste bygning starter med 50 KW per rack og opad derfra – hvis vi ikke kan gøre det for kunderne, så finder de et andet sted, som måske er knapt så bæredygtigt. Men at få strømmen på det rette sted er nøglen her."

 

Datacenters Denmark var dagen igennem igen et overflødighedshorn af interessante indlæg, og det vil føre for vidt at nævne dem allesammen her. Effekten af AI-bølgen og high density data var som nævnt nogle af de gennemgående temaer, ligesom EU's nye energidirektiv og udfordringen med at tiltrække nyt blod til sektoren også blev drøftet i flere indlæg.

 

Generelt var konferencen præget af den aktuelle usikkerhed, men også et meget optimistisk syn på branchen, der kommer til at spille en endnu mere central rolle i en meget spændende fremtid. Konsensus var også, at fortællingen om datacenterbranchen skal styrkes i den brede offentlighed, og dagens allersidste ord var både nostalgiske og fremadrettede.

 

"Jeg går altid rundt med en gammel floppy disk i lommen," fortalte Gary Connoly, Founder af Host in Ireland og viste den frem for publikum under dagens allersidste paneldebat.


"Mange mennesker har et personligt og positivt forhold til sådan en floppy disk – og så kan jeg fortælle dem, at nu sidder den bare i et datacenter."

 


Foto Gallery


Back to news

Contact us

Merima Dzanic

Head of Strategy & Operations

Kurt Henriksen

Advisor, Communications and Public Relations

Christine Kjær Jacobsen

Marketing & Communication Manager

Share by: